Tygblöjor på förskolan - Era bästa tips - Del 1

|3/03, 2020

Tygblöjor på förskolan - Era bästa tips - Del 1

Fråga 1: När berättade ni för förskolan att barnet har tygblöjor?

Karin: Vi hade ett förmöte med bara vi föräldrar inför inskolningen. 

Emma: Vi berättade vid inskolningen, på slutet av första dagen.

Moa: På infomötet innan inskolningen började.

Marie: Vid inskolningen.

Anna: Första barnet vid inskolning, andra barnet när vi hälsade på inför förskolevalet. 

Maria: Storebror gick på samma avdelning som lillasyster skulle gå på. Så vi pratade lite allmänt om det från början.

Amanda: På inskolningen.

Lena: Direkt vid första samtalet innan inskolning.

Fråga 2: Hur reagerade personalen?

Karin: Inga problem! De hade inte haft det tidigare på just den förskolan, men en pedagog hade använt det på sina barn (vikblöjor för många år sedan) och de är även ganska miljömedvetna så det skulle vi lösa tillsammans. 

Emma: De var lite nyfikna och efter vi förklarade hur det gick till, så  var det inga konstigheter att testa. Han var första tygbarnet på sin ganska nyöppnade förskola. 

Moa: Med nyfinkenhet! De var positivt inställda och sa att vi fick visa och förklara så skulle de göra så gott de kunde.

Marie: De sa ok, inga problem. Ge oss bara något att lägga smutsiga blöjor i.

Anna: Två olika förskolar och andra barnet har inte börjat än. Första sa de inget särskilt men var väl inte superpositiva, men efter ett par månader sa de att de tyckte det var så kul att byta. Andra barnet har vi bara hälsat på och bara pratat med en personal, men hon var ändå positiv och sa att de får anpassa sig.

Maria: Vår personal har varit intresserad av våra "konstigheter" (samsovning, amning, bärande, barfotatänk, tygblöjor osv) de ställde lite frågor osv. Men verkade inte lägga så mycket energi på det.

Amanda: Tveksamma/skeptiska.

Lena: Fundersamma men tillmötesgående. Berättade först att vi pottar och blöjan är för säkerhet och att hen ska fortsätta känna sig blöt om hen råkar kissa i blöjan. Pottning var viktigt för att barnet skulle tömma hela blåsan.

Fråga 3: Vilket tygblöjesystem funkade bäst?

Karin: Gillar AIO i naturmaterial mest själv så var de jag ville ha på förskolan så det håller ihop enkelt för personalen. Har funkat utan större problem.

Emma: Pocket med ett stort mikrofiberinlägg och ett i hampa.

Moa: Har bara kört på AIO för enkelhetens skull, inga lösa delar. Så lik en engångs som möjligt. 

Marie: Vi har bara kört med färdigpackade pockets med knappar. Endast ett märke för att underlätta.

Anna: Använde bara pockets förut och kommer göra det igen.

Maria: AIO eller pocket.

Amanda: Allt som var "färdigt" (AIO, packad pcoket). Pocket med kardborre var nog favoriten.

Lena: Pottning vid särskilda tider och färdigpackade pocketblöjor för att underlätta hantering.

Fråga 4: Hade blöjan ett torrskikt?

Karin: Nej. Vi har haft AIO i naturmaterial till största del hela blöjperioden´och valde även det till förskolan.

Emma: Ja!

Moa: Nej, naturmaterial mot huden.

Marie: Ja.

Anna: Nej. 

Maria: Varierade beroende på vilka märken, men i pocket och AIO är det ju oftast så. 

Amanda: Det var olika men oftast torrskikt.

Lena: Nej, byte av blöja vid kissning var viktigt.

Fråga 5: Ditt bästa tips?

Karin: Vara öppna för personalens funderingar. Vi tycker även det är smidigt att ta med blöjor för hela veckan på måndagen och en PUL-påse varje dag. 

Emma: Gör det så enkelt som möjligt för personalen, lyssna på deras input. Gör det så likt deras vanliga rutiner som möjligt. Tex lägg bajsblöjan som den är i en plastpåse och sen i PUL-påsen. Packa blöjan ordentligt så de håller iaf 3 timmar.

Moa: Engagera förskolepersonalen! Visa, berätta och förklara fördelar med tygblöjor. Var tydlig med att det inte medför något extra jobb för personalen jämfört med engångs. 

Marie: Inte fråga förskolan innan om det är ok att ha tygblöjor - bara informera på inskolningen.

Anna: Tala bara om för personalen att ni använder tygblöjor och använd så enkla som möjligt för att underlätta vid blöjbyten. 

Maria: Eftersom många tar avstånd och endast ser besvär eller att det är äckligt så gör man nog bäst i att göra det enkelt för pedagogerna och underlätta i den mån det går. Var lyhörd och ha en öppen kommunikation.

Amanda: Fråga inte om de kan tänka sig. Se det som en självklarhet att de ska använda det men gör allt så lätt som möjligt (kräv inte att de ska tömma bajs/skölja osv).

Lena: Förstora det inte. Låt inte extrem. Vi gör det för barnet, för att hjälpa hen bli blöjfri tidigt.